Vigtigheden af Åndedrættet

Lang artikel

Lang artikel

 

af Drs. Natalia og Sergei Lapa

Vejrtrækning er en af de vigtigste og mest “øjeblikkelige” af alle vitale funktioner i kroppen. Alligevel er forståelse af det, endsige korrektionen og den terapeutiske anvendelse af det, i komplementær medicin langt fra tilstrækkelig. Formålet med denne artikel er at kaste lys over nogle af de forvirrende emner om åndedræt.

  • Selve eksistensen af vores fysiske krop i det miljø kræver “interaction” og “udveksling”:
  • Udveksling af ilt og kuldioxid mellem atmosfæren og kroppen gennem åndedrættet;
  • Udveksling af økologiske forhold (spisning, afføring) fra fordøjelsessystemet;
  • Udveksling af varme (udsender, bevarelse eller absorberer varme hovedsagelig gennem huden) med miljøet er  leveret af termostat-reguleringssystemet;
  • Kroppens bevægelse leveres af bevægeapparatet (knogler, led og muskler);
  • Informative, følelsesmæssig og åndelig udveksling er leveret af det centrale nervesystem, chakraer, meridianer og kanaler

Hvis nogen af disse interaktioner går galt , vil du blive syg. Men i virkeligheden har den syge person mange eller alle, af de gale systemer, men i forskellige grader. Terapeuten skal afgøre, hvilke systemer der har brug for opmærksomhed, i hvilken rækkefølge, og hvordan de bør korrigeres. Vi harmange teorier til rådighed, teknikker og metoder til at løse problemer med fordøjelsen: udelukke allergener i kostvaner, anti-candida kost, vegetarisme, veganisme, rå fødevarer, kost, macrobiotics, Hay kosten, Gerson system, Bircher-Benner system – blot for at nævne nogle få. Listen over tilgange til bevægeapparatet, termostatregulerings-systemet eller mental-emotionelle-åndelige problemer er næsten endeløs. Men det er ikke tilfældet med luftvejene.

Det eneste system, kendt i Vesten er pranayama – en del af yoga.

Jeg er ikke i tvivl om, at den oprindelige version af pranayama virker, men det tager adskillige år med dedikation under direkte tilsyn af en guru. I Vesten er det så forenklet og fordrejet, at det ikke kun er ubrugeligt, men gør skade patienten. Du kan også lejlighedsvis møde pensionerede sangere eller fysioterapeuter, der anvender en form for åndedrætsøvelser – hvor det  væsentlige er at gentage variationer af “fuld vejrtrækning” fra pranayama. Dvs. gå ind for idéen om, at alle problemer skyldes utilstrækkelig, overfladisk vejrtrækning, som ikke levere nok ilt og at vi skal ånde mere og dybt. Som noget relativt nyt (Lewis T, 1916; Pedersen og Caroll, 1919) blev det bemærket, at den kroniske træthed og udmattelse hos soldater og arbejdere i Første Verdenskrig, var forårsaget af “reaktion åndedræt” (dvs. hyperventilation eller “det attrække vejret for meget”). Senere blev så almindelige lidelser som angst, stress, panikanfald, kronisk træthed og søvn tab forbundet med hyperventilation (Nixon, P 1985, 1993, Clark, D 1985; Lewis, B 1954, Bradley, D, 1991). Men ingen af dem gik så vidt som den russiske læge Konstantin Buteyko, der ikke blot viste, at kronisk hyperventilation faktisk er årsagen til astma, hypertension, iskæmisk hjertesygdom, allergiske reaktioner og mere end 150 andre “livsstilsygdomme”. Men han har også  skabt et effektiv, omfattende og videnskabeligt afprøvet system af  “forsætlig ophør af dybt åndedræt” (Buteyko, K 1962, Genina, V, 1982).

At trække vejret eller ikke at trække vejret?

Det er det store spørgsmål som alle, (patient eller praktiserende læge),  der nogensinde selv er  begyndt at tænke på at trække vejret, stiller.
Selv om rådet om at tage “en dyb indånding” for at absorbere mere “Prana”, “chi” eller blot ilt er ældgamle og allestedsnærværende, er det overraskende, hvor dårligt underbygget det er ud fra et videnskabeligt, esoterisk eller endda sund fornuft synspunkt.
Der er ingen beviser for, at øget ventilation i ikke-kritisk syge patienter kan forbedre blodets iltmætning. Iltmætningen er 96-98% i et flertal af patienterne og kan ikke stige over 98% af fysiologiske årsager. Det er også påvist, at iltmætning hos dem, der praktiserer overfladisk vejrtrækning i indenfor en komfortable zone eller under ekstrem apnø øvelser ikke falder til under 95% og 92-93% (henholdsvis Buteyko, K 1962), hvilket er langt under fysiologiske intervaller.

Selv om det er rigtigt, at hypoxi spiller en væsentlig rolle i celleskader hos kritisk syge eller tilskadekomne patienter, vil de fleste af dem få gavn af ekstra ilt og ventilering. Praksis bør ikke automatisk anvendes  til den brede befolkning, da de fleste af os alligevel er kronisk hyperventilatorer. Vores grove skøn er at omkring 95-98% af den almindelige befolkning trækker vejret for meget (jf. definitionen af hyperventilation og hvordan du kan teste dig selv nedenfor).

Fra et esoterisk synspunkt er ideen om dybe indåndinger for at få mere “Chi” eller “Prana” bare en misforståelse af gamle teknikker. De anfører, at der findes to typer af “Chi”: interne og eksterne, og målet er at vække og øge den indre frem for den ydre. Ud over,  at “fuld trække vejret” er blot en indledende del af systemet.

I pranayama, er vejrtrækningen kontrolleret og opdeles således at forholdet 2-1-2-1, hvor indånding – 2, derefter pause – 1, udånding – 2, pause – 1.
Så du kan starte med at trække vejret inden for 6 (sekunder eller hjerteslag), derefter pause i 3 sekunder, ånder ud i 6 sekunder, pause i 3 sekunder, derefter gentage det.
Den del, der normalt er udeladt, er, at man skulle gøre fremskridt til at sige, 16-8-16-8 eller mere, måske 32-16-32-16. Det ville betyde at der kun ville være 2 vejrtrækninger i 3 minutter (i forhold til 16-18 per minut hos en gennemsnitlig voksen) – hvilket er mile væk fra hyperventilation.
Hvis en person behersker dette, vil han trække vejret “som hvis han ikke trække vejret” – som er, hvordan  de førerne indenfor yoga beskrive ideelle vejrtrækning.
I det gamle Grækenland var “let ved at trække vejret”  et sikkert tegn på et godt helbred. Desværre tager mange mennesker kun den del af hele systemet “dyb vejrtrækning”  og ved at anvende det i hverdagen er de dømt til tungt hyperventilation, der i sidste ende ødelægger deres helbred.
Sund fornuft vil fortælle dig, at der er noget galt med personen, der er sukkende og forpustet i ro, i den grad, at de kan have behov for lægehjælp. Åndenød ved lette øvelser er et sikkert tegn på dårlig fysisk kondition og kan ikke fortolkes som den “stærke lunger” hos en person, der udøver dybe åndedrætsøvelser.
Vi er enige om, at en vis form for “reduktion” af ventilation er en bedre måde at håndtere åndedræt (og andre) problemer om, og at de fleste af os hyperventilerer. Før vi besvarer spørgsmålet om, hvorfor gør vi det, bør vi definere, hvad der er hyper-ventilation.

“Hyper ~” betyder “for meget” på latin og “ventilation” betyder at trække vejret.
Hyperventilation er kronisk overbreathing over metaboliske krav, hvilket fører til symptomatisk tab af kuldioxid og aktiverer kroppens forsvarsmekanismer.

Symptomerne er: irritabilitet, træthed, manglende koncentration, manglende søvn, angst, panikanfald (akut på kroniske hyper-ventilation), spiseforstyrrelser, er under-eller overvægtige, stakåndethed, en irritabel hoste, hjertebanken, fordøjelsesbesvær, muskelsmerter, stikken og prikken i læber og fingre, kulde eller klamme hænder og fødder, frigiditet, impotens, for tidlig sædafgang og mange andre, alt for mange til at nævne dem alle.

Forsvarsreaktioner er det naturlige forsøg fra kroppens side til at forhindre tab af kuldioxid gennem luftvejene ved at blokere næse (allergisk snue, bihulebetændelse, osv.), men det er normalt ignoreret, og folk bare åbne munden. Det øger til gengæld  tabet af kuldioxid og kroppen begynder at indsnævre luftvejene pga. inflammation (kronisk bronkitis) og spasmer (astma bronchiale). De, der ikke er velsignet med en sådan effektiv og direkte respons og dem, der omgå det ved at tage bronkodilatatorer, vil mærke konsekvenserne på et andet niveau: pulmonal sclerose, forhøjet blodtryk, arteriel åreforkalkning, inflammatoriske sygdomme, infektioner osv.

Sådan et bredt spektrum af symptomer og reaktioner kan forklares ved det faktum, at overåndere mister kuldioxid – formentlig det vigtigste og mest universelle stof i vores krop efter ilt. Optimale mængder af kuldioxid letter frigivelsen af ilt fra blodet til hver celle i kroppen. Når kuldioxid er tabt, kommer alle celler (forskellige typer i forskellige mennesker og i forskellige grader),  til at lide af  mangel på ilt  og som viser symptomer på fejl i forskellige systemer: nervøs, hjerte, hormonsystemet, immunsystemet, fordøjelsessystemet osv.

Hyperventilerer jeg ?

For 9 ud af 10 personer, vil svaret være “ja” (har du nogen af symptomerne nedenfor?). Du kan tjekke det for dig selv:

1. sidde komfortabelt, slappe af;
2. bid mærke i, hvordan du vejret ind og ud;
3. ånde ud som sædvanlig, og holde vejret;
4. læg mærke til den tid du kan holde vejret indtil det første ønske om at trække vejret i.

Testen er udført korrekt, hvis du kan tage det første åndedrag uden at gispe for meget. Den tid, du har fået kaldes kontrolpause eller “CP” og skal normalt være mindst 60 sekunder. Hvis det er mindre –  hyperventilerer du. En simpel formel  giver dig endda mulighed for at beregne størrelsen af ekstra luft du passerer gennem lungerne hvert minut. For eksempel, at dividere. Hvis din CP er 20 sekunder, divider 60 med 20, det giver 3, hvilket betyder, at du indånder 3 gange mere end du burde. De fleste såkaldte raske mennesker vil være mellem 20 og 40 sekunder, astmatikere vil være hvor som helst fra 0 til 20 sekunder.

Hvem siger, at normen er noget, som kun 5% af befolkningen kan udføre? Det siger professor K.P. Buteyko! Hvis en patient undervises korrekt  og anvender Buteyko teknik hans stiger CP , og Buteyko bemærket, at alle symptomerne og forsvarsreaktioner forsvinde, når patientens CP når og fastholdes på 60 sekunder. Er der nogen der når mere end 60 sekunder? Nogle patienter når op på 90, 120 eller 180 sekunder, og mange af dem rapport udviklingen af usædvanlige ekstra evner: helbredende kraft, super udholdenhed, super hukommelse, kunstneriske talenter, og så videre. Dette er i overensstemmelse med gamle visdom: “Det perfekte menneske trækker vejret, som om han ikke trækker vejret” (Lao Tse).

Hvorfor hyperventilerer vi ?

Desværre er mennesket som art de der har flere faste, biologiske, sociale og historiske årsager hertil.

1. På grund af vores særlige livsstil er vores “kæmp eller flygt” respons (som er akut hyperventilation ved overhængende fysisk anstrengelse)  normalt ikke efterfulgt af den faktiske fysiske aktivitet. Desuden den simple intellektuel aktivitet i det stille kontor, hvor stigninger i åndedræt medfører et tab af kuldioxid. Det er det, der gør at arbejdstagerne på kontoret tit føler sig drænet for energi selv om det ofte er omsat til  “syge-bygninger-syndrom”.

Følelser, specielt negative, sparker det gang i alvorlig hyperventilation. Vi kan helt sikkert sætte et lighedstegn mellem stress og hyperventilation. Avanceret Buteyko uddannelse giver dem, der praktiserer det mulighed for at adskille intellektuel aktivitet fra fysiologiske reaktioner. Med andre ord man kan tænke på og analysere ethvert spørgsmål objektivt og upartisk, uden at blive involveret, urolig eller ophidset, og derfor uden hyperventilation. Et andet navn for denne tilstand er meditation.

2. Den anden vigtige faktor som er specifikke for mennesker er vores tale. Vi er nødt til at trække vejret ind og ud  for at overbringe vores dyrebare tanker til andre. Altså, “spar på krudtet” medmindre du har nok. Alternativt kan du gå på en Buteyko kursus, hvor sprogrigtighed indgår i læseplanen.

rester3. Den tredie grundlæggende årsag til hyperventilation er forkert ernæring. Biologisk er vi planteædende, alligevel spiser vi  kød og overbelaster os med protein, der øger åndedræt. Forarbejdet, tilrettede og forurenede fødevarer, fremkalde  ikke kun  allergi og dårlig fordøjelse, men  får os også til at trække vejret dybt. Nogle fødevarer er værre end andre, og det er en sag for en ernæringsmæssig tilgang til luftvejssygdomme som astma. Vi har også fået en grim vane  ved til daglig at bruge magtfulde respiratoriske stimulanser som te, kaffe og chokolade.

4. Et fjerde problem er, at vores genetiske make-up er gearet til uregelmæssig, sparsom ernæring. Det vi så gør og er at spise mere, end der er behov for i øjeblikket, og at spare op til en “regnvejrsdag”. Da de fleste af os aldrig oplever en reel mangel på fødevarer, arbejder gamle uanvendelige instinkt nu imod os, og gør at vi spiser for meget på regelmæssig basis. Overspisning selv fører til hyperventilation. En mangel på kuldioxid igen sinker syntesen af vigtige proteiner, og det gør så at vi spiser endnu mere. Denne “catch 22” er næsten umuligt at bryde uden at anvende Buteyko teknikken. Det forklarer, hvorfor overvægtige patienter har tendens til at tabe sig og udmagrede patienter, der tager på i vægt efter et Buteyko kursus.

5. Propaganda for dyb vejrtrækning er en anden negativ faktor. Selv før vi bliver født, bliver vi udsat for vores mors dybe indåndinger som hun har lært i forbindelse med fødselsforberedelserne. Fra en tidlig alder, vi hører overalt “tage en dyb indånding” som svaret på et problem, vi måtte have. Det er svært at slippe af med denne form for rodfæstede stereotyper.

Hvad er den bedste måde at behandle hyperventilation?

Som du har uden tvivl allerede har gættet, det er Buteyko metoden. Den har det stærkeste videnskabelige fundament, den bredest filosofiske grundlag og årtiers erfaring. Det eneste problem er at finde en ægte behandler uddannet af Buteyko eller nogen tæt på ham. Der er langt mellem dem i øjeblikket. Imidlertid har det seneste besøg af K. Buteyko i Englend flyttet tingene fremad. Han grundlagde Buteyko Health kampagne for at regulere udøvelsen af hans metode i dette land. Vores råd er at gå til dem, der enten har et certifikat fra Buteyko eller er medlemmer af kampagnen. Den teknik viser at der skal undervises i grupper af maksimalt 10 patienter, og hver patient skal vurderes og styres individuelt. Vi kan ikke kommentere på udøvere uddannet i Australien og New Zealand, eftersom de ikke er blevet vurderet af kampagnen endnu. Patienter med flere sygdomme, alvorlige, eller usædvanlige forhold bør behandles med medicinsk kvalificerede behandlere.

Hvem vil drage fordel af Buteyko metoden?

Enhver der hyperventilerer (se symptomer og test ovenfor), især astmatikere. Hypertension, panikanfald, emfysem, angina, migræne, allergiske reaktioner, fedme og mange andre forhold har en god chance for forbedring i erfarne hænder. Dem, der ikke er syge, men ønsker at forbedre deres vejrtrækning for bedre sundhed, fitness eller esoterisk praksis er også velkommen, men praktiserende læger kan prioritere syge patienter.

Sygehistorier er blevet valgt tilfældigt, og udgjorde en gennemsnitlig forbedring for vores patienter.

Sag Historie 1

En ung kvinde, 25 år gammel, deltog i Buteyko kursus i september 1998.
Hun var blevet diagnosticeret som havende haft astma siden fødslen, og i de sidste 5 år, hun havde taget steroider og bronkodilatatorer på regelmæssig basis. Hun kom med tre inhalatorer i lommen (Ventolin, Serevent og Flixotide) og var slet ikke glad for, at hendes liv altid ville være afhænge af disse lægemidler. Hun havde forsøgt at reducere mængden af de bronkodilatatorer hun brugte de sidste 2 år med ringe eller ingen resultat.

Indledende vurdering:

Hun havde en positiv og entusiastisk personlighed;
Hendes optræden var typisk for en astmatiske: åben munden med en akustisk og synlig åndedrættet;
Respirationsfrekvens var 36 i minuttet;
Puls 96 per minut, uregelmæssig;
Dyb vejrtrækning test var positiv;
Kontrol pause var 10-12 sekunder. 

Resultater ved Buteyko Metode:

  • Efter første lektion – blev i stand til at styre sin vejrtrækning gennem næsen;
  • Efter anden lektion – ikke behov for bronchodilatatorer;
  • Efter en måned – fri for al medicin, herunder steroider;
  • Efter to måneder – hendes kontrolpause steg fra 12 til 65-70 sekunder;
  • Elleve måneder senere – fri for astmasymptomer, ikke behov for medicin.

Endelig vurdering:

Åndedræt er stille, usynlige, gennem næsen;
Respirationsfrekvens er 12 per minut;
Puls 64 slag per minut, regelmæssig;
Kontrol Pause er 65 sekunder.
Samlede besparelser for NHS bare på medicin – £ 914,76 pr.

Sag Historie 2

En 12-årig pige kom for at lære Buteyko-metoden med sin mor, i oktober 1998.
Hendes mor havde ikke astma, men besluttede at tage uddannelsen og vise et godt eksempel for sin datter.
Pigen var blevet diagnosticeret som havende haft astma i de seneste fire år og var under steroidinhalatorer og bronkodilatatorer på regelmæssig basis.
Hun var fritaget for enhver form for fysisk aktivitet, da det forværrede hendes symptomer.

Indledende vurdering:

Trække vejret gennem åbne munden, gispende efter vejret, når hun talte;
Respirationsfrekvens var 32 i minuttet;
Puls 78 slag per minut, regelmæssig;
Dyb vejrtrækning test var positiv;
Kontrol pause var 10 sekunder.

Resultater efter Buteyko Metode:

Ligesom hos at mange børn, var hendes forbedring ligetil og positiv.
Efter fem lektioner af Buteyko forlod hun selvfølgelig  klinikken fri for symptomer og medicinering.
Ti måneder senere: helt fri for symptomer, inhalatorer.

Endelig vurdering:

Trække vejret gennem næsen, tavse, usynlige;
Respirationsfrekvens er 16 per minut;
Puls er 68 slag i minuttet;
Kontrol Pause øget til 60 sekunder.
Samlede besparelser for NHS bare på medicin 114,91£ om året.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *