Får du ofte kramper?

Hvad er grunden til at du får krampe i maven, fødderne og benene?

Kliniske undersøgelser tyder på at mennesker med normal iltning i kroppen ikke oplever nogen form for kramper, heller ikke kramper i fødderne, benene, maven eller andre typer kramper.

Når vi hyperventilerer, er der mindre O2, ilt og CO2, kuldioxid tilgængelig for kroppens celler. (Brown et al. 1953)

Et lavt niveau af CO2, kuldioxid og O2, ilt, betyder at nervecellerne bliver over ophidsede og foretager ufrivillige sammentrækninger af muskelfibrene. (Brown et al, 1953; Macefield et al, 1991; Schwartz et al, 1993; Seyal et al, 1998, Sparing et al, 2007).

Derfor er overånding direkte skyld i at muskel- og nerveceller kramper.

Kramper i muskelceller på grund af hyperventilering

Normal vejrtrækningsmønster: 6 l/min.
12 åndedræt i min. 40mm Hg aCo2

muskler2

Muskel som er afslappet og vel iltet

Ineffektivt åndedrætsmønster: (hyperventilation)
12l/min. >18 åndedræt/min. <35 mm Hg a CO2

træt muskel

Muskel som er stram, forsnævret og muligvis hypoksisk

sund nervecelle

Nervecellen er rolig og afslappet og har en højt irritabilitetsgrænse

træt nervecelle

Nervecellen er irritabel og overophidset på grund af lav irritabilitetsgrænse

Derfor er en effektiv behandling af kramper og spasmer baseret på et sundt åndedrætsmønster der øger niveauet af CO2 og O2 i musklerne i benene, fødderne og maven.

Du kan også mangle nogle mineraler såsom kalcium, magnesium, natrium og kalium.

Du kan ikke måle din vejrtræknings hyppighed blot ved at tælle åndedragene.

Hvordan et ubevidst åndedræt giver muligheden for at få kramper i muskler, mave, ben, fødder, i perioder med menstruation og mange andre typer kramper.

Hvor stor er sandsynligheden for at du får kramper?

Vejrtrækningshyppighed

Hvordan er din krops iltning

Om morgenen?

Tag testen

Se testen i højre kolonne med uret

Mulighed for krampe

Mere end 20 åndedrag pr. min.

Mindre end 20 sekunder

Meget sandsynlig

15 – 20 åndedrag pr. min.

Et sted mellem 20 – 30 sekunder

Sandsynligt

12 – 15 åndedrag pr. min.

Et sted mellem 30 – 40 sekunder

Ret sjældent

12 eller mindre end 12 åndedræt pr. min.

Mere end 40 sekunder

Næsten umuligt

Læs mere i artiklen: